Inspire 1 downgrade –  naprawiamy zasięg drona

DJI inspire 1 downgrade firmwareDji Inspire 1, dron który swoją premierę miał w okolicy przełomu 2016 i 2017 roku, maszyna do zastosowań typowo profesjonalnych. W zasadzie wszystkim zainteresowanym nie trzeba jej przedstawiać. Po premierze doczekał się kilku upgradów technicznych i tak powstała wersja Inspire 1 V2 oraz kombinacja z  Pro w nazwie z mocniejszymi silnikami, regulatorami i baterią nieco większej pojemności dodającej kilka minut lotu.  Nowa konstrukcja została również dostosowana i wyposażona w przełomowe kamery oparte na matrycy m4/3 oraz, co najważniejsze z opcją wymiany optyki. Stwarzając tym samym możliwości dotąd w zasadzie niespotykane, poza segmentem wyjątkowo drogich, wielkich i nieporęcznych dronów dźwigających lustrzanki cyfrowe. Kamera Zenmuse X5 oraz X5R w starym poczciwym Inspire 1 do tej pory deklasuje jakością wszystkie Maviki 2 i 3 razem wzięte. 

Kiedyś potwornie droga maszyna dostępna dla profesjonalistów po upływie kilku lat panowania na rynku stała się na tyle tania, że może pozwolić sobie na nią każdy. Rynek wtórny oferuje takie zestawy w cenach kilku tysięcy złotych.  Trzeba to sobie niestety jasno powiedzieć, są jednak pewne problemy z którymi będą się borykać nowi posiadacze. DJI jako firma nastawiona na zyski na pewno nie jest zainteresowane aby ich drony miały zbyt długi okres życia, nie ważne jak drogie i jak profesjonalne. W zasadzie każda linia po upływie około 3-4 do maksymalnie 5 lat przestaje  być wspierana przez producenta, brakuje części do serwisu, baterii itd. Jest zwyczajnie wygaszana przez brak wparcia. Jak się okazuje nie tylko przez brak wsparcia. Nie wnikam, decyzje producenta i ma do nich prawo. Niestety w przypadku drona Inspire 1 wszystkich jego wersji doszło w mojej ocenie do przestępstwa, producent w aktualizacji firmware wydanej w okolicy 2017 roku wprowadził pewne zmiany, które drastycznie ograniczyły moc nadajnika każdego drona. Nie wdając się w technikalia, moduł odpowiedzialny za nadawanie i odbiór sygnału dostał nowe oprogramowanie sprzętowe, które dość mocno zdławiło transmisję. Począwszy od wersji firmware drona 1.10.1.40 oraz ostatniej wydanej  aktualizacji obowiązującej do dziś; 01.11.01.50, która równocześnie posiadała blokadę możliwości wycofania się do starszych wersji. Co za tym, idzie każdy taki zaktualizowany dron będzie latał gorzej, bliżej, szybciej tracił zasięg oraz posiadał problemy z wizją w porównaniu do jego brata posiadającego stare oprogramowanie. Można się przed tym bronić. Spędziłem nad problemem długie godziny, szukałem informacji na wielu forach zagranicznych, wykonałem szereg prób. Mam rozwiązania i dzielę się ta wiedzą zebraną w jednym miejscu.

Poradnik ten zbudowany jest w oparciu o wersję Inspire 1 v2  (model T601) nad którą pracowałem, jednakże będzie działać na każdej innej wersji Inspire 1 przy zastosowaniu dedykowanego oprogramowania układowego dla danej wersji. W zasadzie aby przywrócić w pełni stabilny zasięg Inspire 1 w każdej wersji należy cofnąć się z oprogramowaniem do około 2017 roku ze wszystkim, firmware + oprogramowanie DJI GO + oprogramowanie RC. Kiedy to zrobimy uzyskamy również możliwość wymuszenia trybu FCC nadajnika dla każdej wersji Inspire. Jak to zrobić opisze w kolejnych krokach.

Wszystkie opisane tutaj operacie wykonujecie na własne ryzyko. Czytać ze zrozumieniem. Jeśli nie czujecie się na siłach i opis Was przerasta odpuśćcie. Ze swojej strony mogę nadmienić, że dwa razy ucegliłem przy różnych kombinacjach swojego drona zanim odnalazłem właściwą  działającą metodę. Za każdym razem zastosowanie czystego najnowszego firmware wgranego na kardę SD stawiał maszynę na nogi.  Procedura wydaje się być skomplikowana ale w gruncie rzeczy jest prosta. 

 

Cz. 1  cofamy oprogramowanie do wersji bez ograniczonej mocy sygnału

 

Po przeanalizowaniu wielu opcji mój wybór padł na firmware w wersji V01.08.01.00, który według  wielu użytkowników uznawany jest za ten najbardziej stabilny oraz jest pozbawiony późniejszych modyfikacji ze strony DJI, które wprowadziło masę problemów z transmisją i stabilnością wizji. Wartym uwagi jest również firmware w wersji 01.09.01.30 bardziej cofać się już niema sensu. Nie chce mi się wnikać za bardzo w zmiany w kolejnych nowszych aktualizacjach ale jakiekolwiek by one nie były za cenę utraty stabilności połączenia RC nie warto się w nie pakować. Szkoda kastrować Inspire. Spotkałem się z opiniami, że niektórzy boją się latać swoimi dronami po aktualizacji do najnowszego oprogramowania układowego. Brawo DJI w mojej opinii stworzyłeś zagrożenie bezpieczeństwa, powodując ryzyko utraty kontroli nad dronem.  

Zanim przejdziemy do sedna kilka uwag:

  • Spotkałem się z opisami problemów w czasie cofania oprogramowania układowego przy pomocy kamer Zenmuse X5 lub X5R. Osobiście w moim przypadku operacja przeszła bezproblemowo niemniej jednak słyszałem o sporadycznych sytuacjach uceglenia tych kamer. Może tutaj mieć znaczenie data produkcji kamery, wersje fabrycznie wyposażone w nowszy firmware mogą nie przeżyć operacji downgrade. Tak mi się wydaje. Wolę o tym uprzedzić. W celu bezpiecznego przeprowadzenia obniżenia firmware zalecam użycie kamery Zenmuse X3. W jej przypadku nikt nie miał żadnych problemów. Działa zarówno kamera Zenmuse X3 biała dedykowana dla Inspire oraz wersja czarna X3 dla OSMO, tej z powodzeniem używałem ja.
  • Zalecam pozostawić najnowszy firmware na Kamerach X5 oraz X5R z którymi pracują one najlepiej. Jest to kolejny argument aby do operacji downgrade użyć kamery Zenmuse X3 nie ingerując w oprogramowanie układowe naszej głównej kamery. 
  • w ogóle nie zalecam wykonywania procedury downgrade na kamerze X5R
  • Bez problemu przy zastosowaniu tej metody możemy skoczyć z najnowszej wersji do kilku wersji wstecz, bez konieczności obniżania co jedną wersję. Sprawdzone i działa.  

DJI Inspire 1 downgrade

 

Procedura:

  1. Pobierz firmware w zalecanej wersji 08.01.00 lub V01.09.01.30 dla drona Inspire 1 V2 z kamerą Zenmuse X3 lub X5:

Inspire 1 v2 link firmware V01.08.01.00 https://fotodron360.pl/pliki/WM610_FW_V01.08.01.00.zip

Inspire 1 v2 link firmware V01.09.01.30 https://fotodron360.pl/pliki/WM610_FW_V01.09.01.30.zip

Wersje Firmware dla Drona Inspire 1 V2 / Pro z kamerą Zenmuse X5:

https://dl.djicdn.com/downloads/inspire_1_pro/WM610_FC550_FW_V01.09.01.30.zip

https://dl.djicdn.com/downloads/inspire_1_pro/WM610_FC550_FW_V01.08.01.01.zip

  1. Plik BIN wypakuj z archiwum zip i wgraj na kartę SD do katalogu głównego
  2. Pobierz pliki DEBUG potrzebny do wymuszenia procedury downgrade. Bez niego operacja się nie powiedzie ponieważ DJI zablokowało możliwość wycofania w normalnym trybie najnowszego oprogramowania. Są to puste pliki bez żadnego rozszerzenia o nazwach odpowiednio: WM610_FW_DEBUG   lub  WM610_FC550_FW_DEBUG, możesz je utworzyć sam lub pobrać z linków poniżej: Nie zmieniaj ich, wypakuj z archiwum zip i skopiuj na kartę SD do katalogu głównego obok pliku firmware.

Plik debug dla Inspire 1 z kamerą X3:  https://fotodron360.pl/pliki/WM610_FW_DEBUG

Plik debug dla  Inspire 1 z kamerą X5:  https://fotodron360.pl/pliki/WM610_FC550_FW_DEBUG

  1. Naładuj baterię do 100%. Przygotowaną kartę SD z dwoma plikami umieść w kamerze X3
  2. Włącz drona, aparatura RC wyłączona
  3. Procedura downgrade zacznie się automatycznie, zajmie 30 do 40 minut w tym czasie nie dotykaj drona, w trakcie procedury zapiszczą kolejno 4 silniki, ich diody będą migać na czerwono, oznacza to kolejno aktualizację wszystkich regulatorów. Po całej operacji trwającej 40 minut w skrajnych przypadkach do godziny (prędkość karty SD nie jest tu bez znaczenia) Inspire powinien wydać charakterystyczny sygnał dźwiękowy poczwórny  D-D-D-D.
  4. W tym momencie dla pewności możemy włączyć RC i dopiero teraz będzie on wstanie powiązać się z dronem sygnalizując to zieloną diodą. Oznacza to również koniec i powodzenie flashowania.
  5. Wyłącz drona, wyjmij kartę SD i usuń z niej pliki z firmware i Debug. KONIEC dron powinien być na obniżonym oprogramowaniu.

UWAGI: Po obniżeniu wersji firmware przed pierwszym lotem koniecznie wykonujemy kalibrację kompasu, nawet jeśli oprogramowanie od nas tego nie wymaga. W przypadku Inspire źle skalibrowany kompas powoduje rozjazd z odczytem parametrów z GPS, co w efekcie prowadzi do sytuacji chwilowych utrat pozycjonowania satelitarnego i przejścia na kilka sekund drona w tryb ATTI. Skutki mogą być opłakane, również problemy z RTH itd. Osobiście zetknąłem się z tym podczas latania, przed startem wszystkie wskaźniki świeciły na zielono a dron w czasie lotu regularnie tracił na kilka sekund pozycjonowanie GPS, włączał ATTI po czym po chwili się stabilizował. Byłem przekonany o awarii modułu GPS, tym czasem winowajcą okazał się źle skalibrowany kompas. 

 

Cz.2 Obniżenie wersji firmware aparatury RC

 

W momencie jeśli nasz dron był na najnowszym oprogramowaniu najprawdopodobniej nasze radio było na nim również i jest to wersja 1.7.8.  Radio też musimy wycofać najlepiej do wersji 1.6.0 przetestowaną przeze mnie oraz innych użytkowników na zagranicznych forach uznawaną za najlepszą i stabilną kombinację z wersją firmware drona 01.08.01.00. W moim przypadku pozostanie na najnowszej wersji oprogramowania radia nadal blokowało moc transmisji. 

W tym momencie proszę sprawdzić wersje posiadanego radia RC bo było ich aż 3. Z czego jedna dedykowana na rynek japoński pracująca w zakresie 900MHz, tej raczej nikt z Was nie będzie posiadał. W moim przypadku posiadam radio GL658C i te zazwyczaj były sprzedawane z I1v2 / Pro. Były też wersje z końcówką oznaczenia modelu  „A”  lub „B”. I to właśnie opcja „B” była prawdopodobnie na rynek japoński. Natomiast wersja „A” sprzedawana z Inspire w wersji pierwszej. Spotkałem się z różnym opiniami na temat kompatybilności wersji firmware RC w kombinacji do wersji radia oraz wersji firmware drona. W moim przypadku część z tych informacji się nie potwierdziła więc nie będę się w te niuanse zagłębiaj. Niemniej jednak zalecana wersja Firmware 1.6.0 na pewno działa z moim radiem GL658C w kombinacji z I1V2 na oprogramowaniu V01.08.01.00.  W razie problemów z linkowaniem radia z dronem i kompatybilnościami ponowna zmiana firmware będzie bezproblemowa. Na początek zalecam powyższą wersją 1.6.0

Downgrade radia oczywiście też musi zostać wymuszony bowiem DJI nie lubi jak ktoś sobie cokolwiek cofa wedle swojego uznania ale na szczęście tutaj procedura pozostała w miarę prosta. BTW procedura na system Android ale o ile mi wiadomo jest taka sama na również na iOS.

UWAGI: Musimy posiadać najnowsze wersję DJI GO dla dronów z przed P4 w wersji (3.1.72) na starszej to nie działało.

Procedura: 

  1. Dron wyłączony, aparatura podłączona do tabletu i włączona
  2. W aplikacji DJI GO na ekranie wyboru drona w prawym górnym roku klikamy i przytrzymujemy przez 3 sek menu z trzech kresek jak na foto:

dji inspire 1 cofanie oprogramowania układowego

  1. Otwiera nam się menu z wyborem różnych wersji firmware radia, wybieramy 1.6.0 pobieramy i klikamy instaluj

 

Po flashowaniu radia zanim będziemy próbowali go parować z dronem,  uruchamiamy RC ponownie, dron wyłączony, podłączamy radio do tabletu, odpalamy DJI GO, w opcjach radia przestawiamy tryb z MODE 1 na  MODE 2 jeśli na takim latacie oraz wykonujemy kalibrację drążków (nie jest konieczne ale wskazane). Nie jestem pewny ale po tej operacji musimy chyba ponownie wiązać (parować) radio z dronem, nie pamiętam już. Na pewno wiecie jak to zrobić 🙂  procedura jest prosta.

W przypadku jakichkolwiek problemów z linkowaniem RC z dronem może się okazać, że w przypadku Waszej kombinacji hardware radia i drona zaszła jakaś niekompatybilność. Wtedy wracacie do najnowszej wersji firmware w RC  lub idziecie o jedną wersję wyżej i próbujecie ponownie do skutku. Ale to raczej skrajny przypadek. Mnie wszystko zadziałało bezproblemowo. 

UWAGA: w sytuacji gdyby się okazało, że parowanie z dronem się nie powiodło, a DJI GO zaczyna wykrywać Wasze radio jako to od Phantom 3 nie panikować. Przeprowadzacie procedurę flashowania ponownie, wybieracie najnowszy firmware w tym przypadku 1.9 coś tam jaki ukaze się dla drona Phantom 3  i instalujecie. Po wszystkim radio wraca do normy, wersja firmware wraca do 1.7.8 a RC jest właściwie wykrywane przez aplikację.

 

Cz.3  czy to już koniec ? 

 

W tej chwili jesteśmy na starym firmware w dronie, posiadamy również stare oprogramowanie w aparaturze RC. I już w tej chwili wszystkie problemy ze zrywaniem połączenia oraz z zasięgiem powinny zniknąć. Na zalecanej przeze mnie konfiguracji dron powinien być stabilny jak skała. Tak stabilny jak za czasów zanim DJI postanowiło zepsuć Inspire 1, nie wiem po co, chyba żeby nakręcić sprzedaż Inspire 2. Innego wytłumaczenia tego sabotażu nie potrafię wymyślić. Jedyne co nam pozostało to wycofać wersję oprogramowania DJI GO pod warunkiem, że ktoś chce skorzystać z możliwości uruchomienia trybu FCC. W przeciwnym razie zostawiamy wszystko jak jest i latamy na najnowszej aplikacji. 

 

 

 

Cz.4 Włączanie FCC dla bardziej wymagających PRO userów

 

Okej jeśli ktoś dobrnął aż tutaj i z powodzeniem wycofał swojego drona i radio do roku 2017 może pójść o krok dalej i wymusić błogosławiony w imię najświętszej panienki tryb FCC dostępny wyłącznie dla obywateli zamieszkujących kontynent amerykański. Co to jest FCC tłumaczyć raczej nie muszę, kto nie wie w tym momencie odpuszcza sobie dalsze czytanie.

W Europie latamy naszymi Inspire na mocy radia 0,1W i jest to ciut mało ale tyle dopuszcza prawo. Amerykanie mają do dyspozycji bodajże 0,4W a możliwe nawet opcje 1W. A my tutaj sobie na starym kontynencie postaramy wymusić te 0,4W.

W przypadku drona Inspire, który jest starą konstrukcją wszelkie modowanie, drone hack i inne łatwe i przyjemne wynalazki znane z Maviców, Airów, Mini itd. Niestety nie zadziałają. My musimy wycofać do starszej wersji nasze oprogramowanie DJI GO aby procedura była możliwa i dopiero w nim rzeźbić. Generalnie mod FCC dla Inspire sprowadza się do prostego wgrania pliku konfiguracyjnego do katalogu aplikacji i tyle. Niestety w najnowszych wersjach aplikacji DJI GO zostało to oczywiście zablokowane i nie działa. Dla użytkowników tabletów / telefonów na systemie  Android procedura jest dość prosta. Trzeba odinstalować najnowszy DJI GO oraz zainstalować plik APK wersję 3.1.1 pobraną z apk mirror chociażby tutaj:

https://www.apkmirror.com/apk/dji-technology-co-ltd/dji-go/dji-go-3-1-1-release/dji-go-3-1-1-android-apk-download/

Uprzedzam, że może się okazać, że na niektórych tabletach / telefonach z Android 12 ta wersja oprogramowania się zbuntuje i nie zadziała. W moim przypadku na Androidzie 12 i Galaxy Note 10+ udało się. System marudził o aktualizację ale ostatecznie program odpalił. Lojalnie uprzedzam, że nie jestem na najnowszych aktualnych aktualizacjach i mam roota na samsungu. Na drugim telefonie Xiaomi MiMix 2  wersji nieoficjalnej Androida  11  opartej na crDroid działa. Więc zakładam, że na innych niezrootowanych urządzeniach opartych na Android 11 też zadziała.

Niestety dla posiadaczy wypasionych wynalazków Apple na iOS zaktualizowanych do najnowszych wersji z przykrością muszę przekazać złą wiadomość. Mianowicie posiadacze sprzętu Apple są w tzw. „czarnej dupie” bowiem Apple nie przewiduje dla swoich wasali dziwactw w stylu instalowania sobie wedle własnego widzimisię jakiś starych wersji oprogramowania, które wyleciały już z app strore. Co prawda wiem, że są magicy, którzy jakąś nieziemską kombinacją alpejskich sztuczek w przywracaniu starych wersji iTunes potrafią problem obejść. Jednak po pobieżnym zapoznaniu się z tą operacją gwarantuję, że nikt tutaj nie będzie miał ochoty wyprawiać takich cyrków. Wiem również, że co sprytniejsi posiadacze tabletów ipad mini służących do sterowania dronami Inspire nie aktualizowali ich od dobrych 4-5 lat właśnie po to aby mieć stare i najpewniejsze oprogramowanie bez bugów jakie wprowadził do nich DJI. Również Ci szczęśliwi posiadacze tabletów Mini z cenną  aplikacją DJI GO w wersji 3.1.1 mogą cieszyć się możliwościami moda włączającego 32 kanały dla transmisji wifi nawet w Europie. Na Androidzie to nie przejdzie. Ale do rzeczy wracamy do androida.  

 

Procedura:

  1. Według wskazówek powyżej pobrać z linka i zainstalować aplikację DJI GO w wersji 3.1.1. Prawdopodobnie kilka następnych wersji również będzie podatnych na tego moda. Niestety nie posiadam informacji od której wersji takie sztuczki zostały przez DJI zablokowane.
  2. Pobrać plik konfiguracyjny dla mod FCC 04W (2.4-2.475ghz): https://fotodron360.pl/pliki/DJI.zip
  3. Wypakować z archiwum zip plik konfiguracyjny „.DJI.configs” – proszę zwrócić uwagę na prawidłową nazwę z . przed DJI
  4. Zamknąć na tablecie i najlepiej ubić z pamięci w razie gdyby jeszcze działał w tle DJI GO
  5. Podpiąć tablet / telefon do komputera i do katalogu root/Android/data/dji.pilot/files wgrać pobrany plik konfiguracyjny. Nie zmieniać nazw, nie ruszać zawartości.

Tyle. Po tym zabiegu dron, którego odpalamy według procedury:

 – radio on

– dron on

– tablet on

Powinien nam działać w trybie FCC na mocy radia 0,4W. Generalnie osoby, które się zdecydują na włączenie Trybu FCC proszę wcześniej o wykonie prostego lotu testowego i sprawdzenie czy po procedurze w miejscu gdzie pojawiały się problemy z zasięgiem sytuacja się poprawiła po włączeniu trybu FCC. Niestety bez specjalistycznych urządzeń mierniczych nie jesteśmy w stanie żaden inny sposób zidentyfikować w aplikacji czy procedura działa w 100%. W każdym bądź razie mnie w dronie w którym mam ewidentne problemy z którąś anteną udało się odlecieć na dystans 4x większy niż był dostępnym przed obniżeniem firmware oraz zastosowaniem modu FCC.  Więc wszystko wskazuje, że metoda ta działa. 

 

Cała procedura z której tu korzystałem do modowania FCC opisana jest i dostępna pod linkiem: https://wiki.dji-rev.com/howto/dji_configs  Mogę przy okazji potwierdzić działanie trybu boost  i wymuszenie mocy 1.5W  w paśmie 2.4-2.475ghz dla mojego radia GL658C zadziałało. Radzę jednak zachować ostrożność. W tej konfiguracji nie dość, że siejemy z mocą 1,5 W to radio wyraźnie nagrzewa się w okolicy transmitera. W skrajnym przypadku możemy upalić moduł radia. Nie zalecam. 

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry